wtorek, 17 lipca 2018

Nauczanie języka angielskiego - "AJD early reading technique for babies" (Artykuł + wideo)

Wracam do pisania bloga! Zachęcam do przeczytania całego wpisu, do obejrzenia krótkiego wideo oraz do komentowania, ponieważ jestem bardzo ciekawa Waszej opinii na przedstawiony przeze mnie temat.

Niedawno po raz drugi zostałam mamą i zdecydowałam, że będę bawić się ze swoim synem w języku angielskim, żeby nie było, że szewc bez butów chodzi.

Przyznam szczerze, że nauczanie niemowlęcia to nie lada wyzwanie i wymaga nie tylko wiedzy językowej, ale także dobrej organizacji czasu. Od marca 2018r. starałam się raz w tygodniu znaleźć te pół godziny na zabawy z synem w języku angielskim. Raz się nie udało, bo szliśmy do lekarza, innym razem trzeba było posprzątać dom, rozwiesić pranie i tak do kwietnia nie udało nam się pobawić w języku angielskim.




W kwietniu 2018r. wpadłam na pomysł, żeby zorganizować zajęcia z języka angielskiego dla niemowląt. Mój mąż spełnił moje marzenie i stworzył dla mnie profesjonalne warunki - od teraz mogłam cieszyć się salą przystosowaną do nauczania niemowląt, wyposażoną w miękkie maty, krzesła oraz część przyjazną rodzicom i mamom karmiącym.

Zorganizowałam dwa razy dzień otwarty, na który nie przyszło wprawdzie wiele osób, ale mamy ekipę trzech stałych bywalców, którzy chętnie bawią się z nami w języku angielskim (środy, godzina 11:00). Zaczynaliśmy jako grupa niemowląt 4-7 miesięcy, a obecnie najstarsi mają już 10 miesięcy - aż łezka się w oku kręci na myśl, jak ten czas szybko leci.

Dziś chciałabym Wam zademonstrować jedną z technik, która aktualnie jest hitem na naszych zajęciach. Szczególnie polecam ją dzieciom siedzącym. Poniżej krótki opis.

Szczerze mówiąc, nie widziałam podobnej techniki wprowadzania pierwszych wyrazów. Czerpię tu pewne założenia z teorii czytania globalnego oraz dodaję swoje elementy które ja wprowadzałam przy nauczaniu języka angielskiego swojej obecnie siedmioletniej córki. Także nazwijmy tą technikę "AJD early reading technique for babies".

A o co w tym chodzi?
Biorę zwykłą kartkę papieru, piszę na niej wyraz (wg założeń mojej techniki, wyraz jest podawany w izolacji, czyli na jednej kartce papieru jest tylko jeden wyraz), i rysuję obrazek związany z tym wyrazem po tej samej stronie kartki.
W przykładzie na filmie wideo załączonym do tego artykułu, wybrałam wyraz "red" i narysowałam czerwonym flamastrem czerwony kształt.
Wg założeń mojej metody ważne jest, żeby wyraz był przedstawiony literami pisanymi i żeby niemowlę mogło coś z tą kartką z wyrazem zrobić.
W przypadku niemowlaka na tym filmie kartka została pognieciona, wymiętolona i niemal zjedzona :) A oprócz tego na stanowisku pracy dzidziusia było wiele czerwonym materiałów, które z pomocą opiekuna chłopczyk ponaklejał na kartkę.
W trakcie takiego ozdabiania kartki z wyrazem "red" powinniśmy śpiewać angielskie piosenki o kolorach i na naszych regularnych zajęciach piosenki są śpiewane, jednak ponieważ jeszcze nie mam do końca opracowanych kompozycji a także ze względu na to że mój głos śpiewany nie brzmi dobrze, oszczędziłam Wam śpiewania na filmiku :)
Od niemowlęcia nie otrzymamy "feedbacka" więc na pytanie skąd wiem czy dziecko zapamiętało podany wyraz i w przyszłości będzie go kojarzyć z podaną interpretacją graficzną odpowiedziałabym że nie mam 100% pewności. Jednak obserwując rozwój językowy mojej starszej córki, która ma 7 lat i w tej chwili czyta i pisze powyżej swojej normy wiekowej, z doświadczenia mogę powiedzieć, że takie aktywności są pomocne i na pewno przyśpieszą proces wczesnego czytania.



To tyle na dziś. Mam nadzieję, że wypróbujecie opisaną tu technikę i podzielicie się w komentarzach spostrzeżeniami z jej użycia :)

4 komentarze:

  1. Wspaniale, że wróciła Pani do pisania bloga. Czy można liczyć na wpis czy filmik o nauczaniu jęz. angielskiego troszkę starszych dzieci? Moja córeczka zaczyna przedszkole i zastanawiam się czy zapisać ją prywatnie czy też wystarczy to co zaoferują w przedszkolu (Warszawa)
    Pozdrawiam - Aneta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Na pewno pojawią się artykuły o nauczaniu języka dla starszaków
      Zapraszam do obserwowania, żeby być na bieżąco z nowymi wpisami :)

      Usuń
  2. Moim zdaniem to ciekawy sposób na angażowanie niemowlaka w kontrze do zwykłego spędzania czasu z babcią na oglądaniu bajek i ciepłym ubieraniu czy karmieniu :)
    Pzdr. Robert

    OdpowiedzUsuń